Mijn ontwerpproces voor een logo en een huisstijl

Een doeltreffend logo of een passende huisstijl heb je niet zomaar gemaakt. Er is onderzoek en creativiteit voor nodig om de stijl te vinden die bij je bedrijf past en de juiste boodschap overbrengt.

Hieronder deel ik de vijf stappen van mijn ontwerpproces voor een logo en een huisstijl. Deze aanpak is in mijn ogen de meest effectieve manier om tot een mooi resultaat te komen.

 
Mijn ontwerpproces voor een logo en een huisstijl - Menno van der Meer
 

Stap 1. Doelen en wensen bepalen

Om het perfecte logo of de ideale huisstijl te kunnen ontwerpen, moet ik eerst jou, je bedrijf en je publiek leren kennen. Daarom geef ik je een vragenlijst met vragen over je doelen, wensen en voorkeuren.

Na het invullen van de vragenlijst ga ik de antwoorden doornemen en een lijst maken van zaken waar het logo of de huisstijl aan moet voldoen. Die lijst nemen we samen nog eens door en vormt daarna de basis voor alle beslissingen tijdens de ontwerpfase.

 

Stap 2. Onderzoek doen en ideeën bedenken

Na het vaststellen van de doelen is het tijd om onderzoek te doen. Ik ga je bedrijf verder bestuderen en de trends in je werkveld onderzoeken. Daarna kan ik beginnen met het ontwikkelen van een stijl die bij je past en onderscheidend is.

Het onderzoekt zorgt vaak voor allerlei ontdekkingen. Die ontdekkingen gebruik ik als inspiratie voor het bedenken van de eerste ideeën.

 

Stap 3. Ideeën uitwerken en logo's ontwerpen

De eerste ideeën werk ik altijd uit op papier. Dat geeft me de mogelijkheid om vlot verschillende concepten te proberen.

Met de meest geslaagde schetsen ga ik daarna verder in Adobe Illustrator, een programma om vector-afbeeldingen mee te maken. Het voordeel van vector-afbeeldingen is dat ze schaalbaar zijn en altijd van hoge kwaliteit blijven.

Ik maak altijd minstens drie volledig uitgewerkte logo’s. Deze ontwerpen zijn dan voorzien van de bijbehorende kleuren en lettertypes.

 

Stap 4. Logo's presenteren en toelichten

Graag presenteer ik de opties voor een logo of een huisstijl persoonlijk om ontwerpen te kunnen toelichten. Dit kan op een afgesproken locatie, maar ook via een video-gesprek.

Bij elk ontwerp voeg ik ook enkele ‘mock-ups’ toe. Dat zijn afbeeldingen die laten zien hoe het logo gebruikt kan worden op bijvoorbeeld visitekaartjes, kleding of een website.

Uiteraard hoeft er niet meteen na de presentatie gekozen te worden. Denk er gerust nog even over na. Het is ook mogelijk om een ontwerp in overleg nog enigszins aan te passen.

 

Stap 5. Bestanden maken en versturen

Als een ontwerp is gekozen, verstuur ik een digitale map met bestanden. In die map zit het logo in allerlei bestandstypes, geschikt voor zowel online gebruik als voor drukwerk. Ik voeg ook een document toe met uitleg over het gebruik van de verschillende bestandstypes.

Bij een ontwerp voor een huisstijl voeg ik ook een document toe waarin de gekozen visuele identiteit van je bedrijf gedetailleerd is beschreven. Dat stelt je in staat om in de toekomst deze stijl consequent te blijven doorvoeren.

Ik kan ook van dienst zijn bij het ontwerpen en afdrukken van ander promotiemateriaal zoals visitekaartjes, briefpapier of brochures. En als er na oplevering nog vragen zijn, kun je die altijd stellen.

Ook benieuwd hoe ik illustraties maak? Dat lees je hier.

 

Neem gerust contact met me op. Ik lees alle berichten en probeer zo snel mogelijk te reageren.